استفاده از مکمل های غذایی و پروبیوتیکها در دوره ی پیش بارداری و در طول بارداری با کاهش خطر تولد زودرس مرتبط است

30مارس 2021 - افزایش شواهد نشان می دهد که وضعیت تغذیه ای مادر در ابتدای بارداری تأثیر مهمی در رشد و نمو کودک دارد و وضعیت تغذیه ای مناسب در دوران بارداری می تواند به کاهش خطر عوارض بارداری کمک کند.

یک ترکیب خاص از مواد مغذی و پروبیوتیک ها، در یک آزمایش کنترل شده تصادفی دو سو کور بین المللی به نام مطالعه یNiPPeR (مداخلات تغذیه ای قبل از بارداری و در دوران بارداری برای حفظ سطح سالم قند خونو سلامت نوزاد)مورد آزمایش قرار گرفت. محققان از کنسرسیوم بین المللی تحقیقات جهانیEpiGen ، که یک گروه دانشگاهی از پزشکان و دانشمندان از سراسر جهان، از جمله دانشگاه ساوتهمپتون است، به طور خاص اثرات یک مداخله تغذیه ای، ترکیبی از [1]myo-inositol، پروبیوتیک ها و ریز مغذی ها را قبل و حین بارداری، بر حفظ سطح قند خون سالم در بارداری و حفظ بارداری و زایمان سالم ارزیابی کردند.

همانطور که در مجلهDiabetes Care منتشر شده است، مطالعهNiPPeR ، یکی از بزرگترین آزمایشهای بین المللی تصادفی کنترل شده ی دوسوکور در نوع خود، شامل 1729 زن از انگلستان، نیوزیلند و سنگاپور بود که در حال برنامه ریزی برای بارداری بودند.

این مطالعه نشان داد که این مداخله ی تغذیه ای بر میزان قند خون مادر یا وزن 585 نوزاد متولد شده تأثیری ندارد، اما این مکمل تغذیه ای میزان تولد زودرس، به ویژه موارد مرتبط با پارگی زودرس غشاها قبل از زایمان را کاهش می دهد.

پروفسور کیت گادفری از واحد اپیدمیولوژیMRC Lifecourse در دانشگاه ساوتهمپتون، گفت: زایمان زودرس یک مشکل جدی، رایج و پرهزینه برای بهداشت عمومی در سراسر جهان است که همچنان بروز آن رو به افزایش است. پارگی زودرس غشاها قبل از زایمان، دلیل اصلی زایمان زودرس هستند. در مطالعه ی ما برای اولین بار یک آزمایش بالینی با استفاده از یک رویکرد جدید غیر دارویی انجام شد که قبل از بارداری آغاز و در طول بارداری ادامه یافت. یافته های این مطالعه ارزش بالقوه ی مخلوط مواد مغذی و پروبیوتیک ها را در کاهش خطر تولد زودرس و حمایت از زایمان به موقع، برجسته نمود.

دکتر شیائو-یانگ چان، محقق اصلی این مطالعه و دانشیار دانشکده پزشکی یونگ لو لین، دانشگاه ملی سنگاپور، اظهار داشت: یکی از نقاط قوت مطالعه ما تنوع شرکت کنندگان در آن است، زیرا مطالعه ی ما بر روی زنانی از چندین قومیت از جمعیت عمومی در سه کشور انجام شد، این بدان معنی است که نتایج ارتباط زیادی با زنانی دارد که برای بارداری برنامه ریزی می کنند. علاوه بر این، در این مطالعه محققان از این که کدامیک از زنان در گروه های مداخله یا کنترل قرار داشتند، بی خبر بودند(مطالعه ی دوسوکور)، این طراحی بایاس را به حداقل رساند.

پروفسور وین کاتفیلد، محقق اصلی این مطالعه از دانشگاه اوکلند در نیوزلند، گفت: اهمیت دوره ی پیش از بارداری در سلامت مادران و فرزندان به طور فزاینده ای در حال شناخته شدن است، اما تعداد کمی مطالعه ی کنترل شده ی تصادفی برای بهینه سازی تغذیه قبل از بارداری انجام شده است.

دکترIsabelle Bureau-Franz ، رئیس تحقیقات نستله، که با EpiGen در این مطالعه ی آکادمیک همکاری کرد، گفت: ما بر کشف راه حل های مبتنی بر علم برای مادران و نوزادان آنها در دوران قبل از بارداری، بارداری و شیردهی متمرکز هستیم.مطالعه ی NiPPeR، یک مثال عالی از مشارکت بخش دولتی و خصوصی است که توانست شواهد علمی را در مورد مداخلات تغذیه ای برای گروهی که عمدتاً مورد بررسی قرار نگرفته بودند، ارائه دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-03-nutritional-supplementation-preconception-pregnancy-linked.html

 



[1]مایو اینوزیتول، یکی از استریوایزومرهای الکل قندی 6 کربنه متعلق به خانواده اینوزیتول است. این ماده پیش ساز اینوزیتول تری فسفات است که به عنوان پیام رسان دوم درون سلولی عمل می کند و تعدادی از هورمون ها مانند هورمون تحریک کننده تیروئید، هورمون محرک فولیکول (FSH) و انسولین را تنظیم می کند.